Gyermekkorunkból még sokan emlékszünk azokra a telekre, amikor hatalmas hóesésre ébredtünk reggelenként, és bizony nem igen kúszott a hőmérő higanyszála mínusz öt fok fölé. Ezzel szemben napjainkban nem hogy hóval, de mínuszokkal is egyre ritkábban találkozunk. Nem véletlen tehát, hogy egyre több autós dönt úgy, le sem cserélteti a nyári gumit, pláne nem akkor, ha csak városon belül használja a gépjárművet. De vajon tényleg helyes megoldás ez így?
A klímaváltozás megszünteti az igényt a téli gumikra Magyarországon?
A klímaváltozás tényéhez ma már kétség sem férhet, és egyre több világszintű konferencián foglalkoznak szakemberek a témával. Az Észak-Amerikában uralkodó elképesztő hidegek, a hurrikánok, vagy a kontinensünkön tapasztalható szélsőséges időjárási viszonyok egyértelműen alátámasztják, hogy bolygónk működésével valami nagyon nincs rendben. Mielőtt azonban katasztrófafilmek sora jutna eszünkbe, térjünk vissza az olyan hétköznapi problémákhoz, mint az évszaknak megfelelő gumihasználat.
A téli gumi 7 fok alatt javasolt, és a legtöbben rendszerint novemberben döntenek a csere mellett. A hideg aszfalt és az esős, csúszós, jeges utak bizony megkövetelik, hogy mind anyagösszetételét, mind felületi kialakítását illetően ezeknek megfelelő gumival guruljunk az utakra. De így van ez jelenleg is, amikor tulajdonképpen jelentős havazást még nem is láttunk idén? Azoknak van igazuk, akik a takarékoskodás apropóján maradnak a nyári szett mellett, vagy inkább tartsuk szem előtt a szakemberek javaslatát? Mint az elmúlt teleken már többször is bebizonyosodott, a szélsőséges időjárási viszonyok sokszor a semmiből érkeznek. Ilyenkor rendszerint megbénul az ország közlekedési rendszere, s ez gyakran éppen az autósok felkészületlenségére vezethető vissza.
Fontos tisztában lenni azzal, hogy a nyári gumi nem teljesít optimálisan a hideg aszfalton, ezért havazás és latyak ide vagy oda, mindenképpen célszerű gondoskodni a gumicseréről. Persze nem mindegy, hogy milyen minőségű téli gumi kerül az autóra, hiszen a nem megfelelő profilmélység a közlekedés biztonságára is rányomhatja bélyegét. A szakemberek azt javasolják, hogy a 4 mm-es profilmélységhez közeledve már feltétlenül új szettet ajánlott beszerezni. Nem állíthatjuk teljes bizonyossággal azt, hogy a tél idén elmarad, s bár a januárban nyíló hóvirágok igencsak megcáfolják a naptár mutatta időpontot, de éltünk már meg korábban márciusi havazást. Fontos, hogy felkészüljünk a hidegre, és akkor is téli gumival szereljük fel az autót, ha tulajdonképpen külterületen nem is autózunk.
S hogy milyen márka mellett érdemes dönteni? A kínálat rendkívül széles, de későbbi elégedettségünk érdekében korántsem mindegy, mennyit költünk a szettre. Az ADAC aktuális téli gumi tesztje nagy segítséget jelenthet kezdő és kissé már tapasztaltabb autósoknak is. A választott abroncs nem pusztán a nedves utakon való teljesítés érdekében érdemel figyelmet, hanem például a teljesítmény és a fogyasztás apropóján is.